גירוטוניק | טרילותרפיה | פילאטיס מזרון ומכשירים | נשימה נכונה באימונים


נשימה נכונה באימונים- חשובה כמו אויר לנשימה

הביטוי "אין לי זמן לנשום" הוא ביטוי שגור מאוד באורח החיים הלחוץ והאינטנסיבי של רובנו. עם זאת, נשימה היא פעולה הכרחית אותה אנו מבצעים בין אם אנו שמים לכך לב ובין אם לא, אך לרוב באיכות נמוכה. אנו נושמים מבלי להקדיש לכך כמעט תשומת לב ומבלי לחשוב אם אנו עושים זאת נכון ומפיקים מן הנשימה את המירב. אפילו באימון גופני, רק רגעים בודדים אם בכלל אנו נושמים באופן מודע. מהי חשיבותה של נשימה בכלל ונשימה מודעת בפרט? מדוע חשוב גם בזמן אימונים להקפיד על נשימה נכונה וכיצד עושים זאת?

מהו תהליך הנשימה והשפעתו על מערכות הגוף השונות?

הנשימה משפיעה עלינו בכל המישורים ובכל הרבדים. במישור הפיזיולוגי החמצן הוא שותף פעיל בייצור אנרגיה והגעתו לכל תא מתאי הגוף היא קריטית. בלעדיו לא היו מתאפשרים תהליכים כמו עיכול, תנועה, שינה טובה וכל פעולה אותה אנו מבצעים במסגרת חיינו. אך הנשימה חשובה גם לעולם הרגש. הגישה ההוליסטית רואה את הגוף והנפש כאחד. חמצן דרוש לחשיבה, ולהיותנו פוריים מבחינה מנטלית. מבחינה רגשית הגעת חמצן למוח בכמות טובה מגבירה את ייצור ההורמונים המשרים בנו תחושה של אהבה ושלווה: אוקסיטוצין- הורמון האהבה, אנדורפינים ועוד ובאמצעותם מסרים חיוביים עוברים מהמוח לגוף. בעזרת החמצן אנו מצליחים להגיע למקומות עמוקים יותר בעצמנו ולשלב תחושה טובה של גוף, נפש ורוח.

איך ומתי לתרגל נשימה מודעת?

תרגול נשימה מודעת אינו דורש זמן רב. קחו לכם במהלך היום מספר דקות לנשימה בה אתם נותנים את הדעת על כל שלב ושלב בה. התרגול יכול להיות בבוקר, במהלך היום או בערב. במהלך אימונים, פתחו או סיימו את האימון בנשימה מודעת. מה למעשה כוללות מספר דקות אלה? ראשית, תנו לעצמכם קרקע נוחה (תרתי משמע) לתרגול. זה הזמן להיפרד קצת מהסמארטפון ומקצב החיים המטורף ולהיכנס קצת לתוך עצמכם. הרפו את הגוף והשרירים, שחררו את השרירים המכווצים ואת סחרור המחשבות. אם מחשבה עוברת- קבלו אותה באהבה ושחררו אותה מבלי שתיתקע בראשכם. מלאו את אפכם באוויר ושימו לב לקרירות שלו. הרגישו אותו עובר במערכת הנשימה ומגיע לבטן. מלאו את הבטן באוויר (ולא את הסרעפת). הקשיבו לנשימה והתרכזו כל כולכם בתהליך המעגלי שלה. במשך הזמן, ככל שתתרגלו יותר, תוכלו להיכנס למצב ולשחרר את המטלות והמחשבות במהירות רבה יותר. עם הזמן תיווכחו לדעת כי הקדשת מספר דקות לנשימה יהפוך את תפקודכם ליעיל יותר בכל תחומי החיים.

 

תרגול נשימה במהלך אימונים

תרגול נשימה חשוב לא רק כחלק נפרד בתוך אימון, אלא שגם תוך כדי תרגול ומאמץ של השרירים יהיה לו מקום. בפעילות אירובית אנו חווים את הנשימה באופן ברור יותר בגלל התרגילים העובדים על סיבולת לב ריאה ודורשים כמות חמצן גדולה יותר. עם זאת, גם בתרגילים אלה חשוב לנשום בקצב נכון ורגוע, לא להגיע למצב של היפר ונטילציה בו נכנס אויר בקצב מהיר אך לאו דווקא בכמות הרצויה. אם נדרשת מעט האטה של התרגול עדיף לעשות זאת ולשמור על נשימה טובה ונכונה. אם בתרגילים אירוביים הנשימה נעשית באופן אוטומטי, בתרגילי כוח אנאירוביים אנו נוטים לעיתים לשכוח לנשום ולעצור את הנשימה בשל הפניית כל תשומת הלב והאנרגיה לשרירים. חשוב שלא לעצור את הנשימה גם בתרגילים אלה. ניתן לקבוע מהו החלק של התרגיל בו מבצעים שאיפה ומתי מבצעים נשיפה ולהקפיד על כך. ישנה גישה שבמהלך תרגילי כוח בעלי עצימות גבוהה מומלצת עצירת הנשימה למספר שניות (ולסלבה). נמצא כי מהלך זה אינו מומלץ ושאם הוא נמשך זמן רב הוא מפחית משמעותית את חזרת הדם ללב. לכן, הימנעו ממנו. השתדלו לשים לב לנשימה, נשמו בקצב רגוע ככל האפשר וללא מהלכים הנוגדים את התהליכים הטבעיים בגוף.

 

 

טואול - אתרים באינטרנט